امیدم به خداست

سردی دستگاه گوارش یکی از علل شایع بیوست در ایرانیان است

1392/8/10 15:26
نویسنده : فرشته
997 بازدید
اشتراک گذاری

طب سنتی 

خبرگزاری تسنیم:مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شاهد گفت: حرکت و حرارت ۲ عامل اصلی برای اجابت مزاج به موقع است که مصرف غذاهای طبع سرد مانند غذاهای آماده موجب سردی و برودت دستگاه گوارش شده و اجابت مزاج را مختل می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محسن ناصری در برنامه ضربان درباره یبوست از دیدگاه طب سنتی اظهار داشت: حکما و دانشمندان طب سنتی معتقد هستند که به ازای هر وعده غذای کاملی که افراد مصرف می‌کنند باید اجابت مزاج داشته باشند ولی اجابت مزاج در ایرانیان کمتر صورت می‌گیرد و معمولاً به ازای هر 3 وعده غذایی که مصرف می‌کنند یک یا دو وعده اجابت مزاج دارند.

به گفته وی اگر هضم در معده ناقص صورت گیرد، اجابت مزاج غیرطبیعی بوده و از مهمترین مسائلی که موجب اجابت مزاج می‌شود فعالیت بدنی مناسب با آرامش است یعنی عضلات شکم حالت ریلکس و آرام داشته باشند. 

ناصری اضافه کرد: ورزش یکی از اصول مهم در سلامتی است که موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده و مواد زاید از دستگاه گوارش تخلیه می‌کند و بدنی که پاک و عاری از مواد زاید است، اجابت مزاج طبیعی خواهد داشت؛ هر عاملی که محیط داخلی بدن را به هم بزند در اجابت مزاج تأثیر گذاشته است، کسی که فعالیت بدنی درستی ندارد، محیط دستگاه گوارشش پاک نیست، هضم غذا دچار اختالال است و در دفع مواد زاید اختلال ایجاد می‌شود.

**متاسفانه امروز غذاخوردن به امر حاشیه‌ای تبدیل شده است

مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شاهد اضافه کرد: غذا خوردن یکی از مهمترین اصول در اجابت مزاج طبیعی است که متاسفانه امروز غذاخوردن به امر حاشیه‌ای تبدیل شده و افراد ایستاد و یا خیلی سریع غذا می‌خورند. باید غذا را با حوصله و سر سفره بنشینند و مصرف کنند باید برای بدن وقت بگذارند، لقمه‌های کوچک بردارند و غذا را به خوبی بجوند و صرف غذا خوردن را باید طول دهند چرا که عمر را طولانی می‌کند.

وی ادامه داد: اگر لقمه‌های غذا کوچک برداشته شود، آنزیم ها و هورمون ها به موقع ریزش پید ا کرده و فرد احساس سیری می‌کند ولی در بعضی مواقع افراد که غذای زیاد خوردند، احساس سیری ندارند این به دلیل عدم ریزش مواد و هورمونها به معده است. 

ناصری افزود: دستگاه گوارش نیاز به حرکت دارد تا به خوبی اجابت مزاج انجام شود و برای حرکت حرارت نیاز است که باید غذاهایی افراد مصرف کنند که این حرارت را ایجاد کرده و به دنبال آن حرکت در لوله گوارش افزوده شود. امروزه بسیاری از مواد غذایی موجب ایجاد سردی و برودت در دستگاه گوارش شده که یکی از علل شایع یبوست در ایران سردی دستگاه گوارش است.

مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شاهد بیان داشت: متاسفانه افراد بیش از نیاز از مواد غذایی طبع سرد استفاده می‌کنند مانند قارچ که میزان کمی از قارچ مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی متاسفانه قارچ  در طبخ غذا غالب شده  همچنین نان تخمیر نشده مصرف تمر هندی و آلوچه زیاد خود موجب سردی دستگاه گوارش می‌شود همچنین مصرف بیش از حد ترشی‌ها در اجابت مزاج تاثیر گذاشته و در دفع تأخیر ایجاد کرده و به دستگاه گوارش صدمه وارد می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ مصرف میوه‌های خارج از فصل نیز در یبوست مزاج تاثیر دارد باید بدانیم که خداوند حکیم است و هر چیز را با توجه به حکمتش قرار داده و هر میوه‌ای متناسب به فصل آن آفریده افراد باید هر میوه را متناسب با فصل آن استفاده کنند.

**سیب شیرین و انگور حرکات دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

ناصری بیان داشت: کسانی که یبوست دارند از مصرف هندوانه، هلو، شلیل و خیار پرهیز کنند چرا که می‌تواند یبوست ایجاد کند. البته باید دانست که مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها در اجابت مزاج مفید بوده. سیب شیرین رسیده، انبه و انگور حرکات دستگاه گوارش را افزایش می‌دهند و اجابت مزاج را بهبود می‌بخشد همچنین سیب ترش فرانسوی حرکات روده را کاهش می‌دهد و در مصرف آن نباید افراط داشته باشند؛ افراد می‌توانند 3 تا 4 عدد زیتون در وسط غذا مصرف کنند که این در حرکت و حرارت روده بزرگ کمک می‌کند و گرمی حرکت دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد. 

وی بیان داشت: خواب روز حرکات دستگاه گوارش را کاهش داده و همچنین اجابت مزاج باید در شب صورت گیرد. حالت رکتوم در توالت‌‌های فرنگی افقی بوده و در توالت‌‌های ایرانی عمودی است که این حالت افقی مانع خروج مواد زاید از بدن می‌شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)