امیدم به خداست

خواب روز موجب بروز سکته و ضعف حافظه می شود

1392/8/10 15:25
نویسنده : فرشته
689 بازدید
اشتراک گذاری

 

خبرگزاری تسنیم:استاد دانشگاه تهران گفت: خوابیدن در طول روز موجب بدبویی دهان، بزرگی طهال، ضعف حافظه، کابوس، افزایش تشرحات پشت حلق و سکته می‌شود و افرادی که در روز عادت به خوابیدن دارند، کم‌کم و به مرور زمان این عادت را ترک کرده تا دچار بیماری نشوند.
خواب

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، غلامرضا کردافشاری در برنامه خانه محبت پیرامون خواب مضرات و فواید آن اظهار داشت: خواب ترک کردن نفس ناطقه است که تجمع رطوبات در مغز موجب شده که اعصاب شل شود و به دنبال آن فشردگی در روح نفسانی ایجاد شده و خواب پدید آید البته حواس ظاهری در پدیده خواب به رکود می‌رسد و اعضای داخلی مانند قلب، مغز به همه فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

به گفته وی انسان برای معیشت به خواب دارد بیداری و خواب زیاد قدرت بدن را کاهش داده چرا که زیاد خوابیدن موجب تجمع مواد زائد در بدن می‌شود بیداری را به حرکت و خواب را به سکون تشبیه کرده‌اند.

**خواب معتدل سیستم هضم بدن را بهبود می بخشد

کرد افشاری ادامه داد: خواب موجب افزایش رطوبت بدن می‌شود و افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند خواب معتدل می‌تواند رطوبات را به بدنشان برگرداند و فعالیت بدنی‌شان را افزایش دهد همچنین خواب معتدل سیستم هضم بدن را بهبود بخشیده و باید دانست که گرسنه خوابیدن در شب قوای بدن را تحلیل می‌برد و شام باید سر شب خورده شود.

استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: خواب طبیعی برای بدن مناسب است که نباید کمتر از 6 و بیش از 9 ساعت باشد همچنین خواب باید پیوسته باشد بیدار شدن بیش از حد در هنگام شب خواب را مختل کرده و اثرات مفید آن را از بین می‌برد.

وی افزود: بهترین موقع خواب باید قبل از ساعت 12 شب باشد و صبح هنگام قبل از طلوع آفتاب افراد بیدار شوند همچنین باید 2 ساعت با صرف غذا فاصله داشته باشد تا غذا از معده عبور کرده و مشکلات هضم ایجاد نشود چرا که اگر افراد بالافاصله پس از غذا بخوابند سردرد، بی‌حالی، نفق، کوفتگی، بدرنگی چهره و اختلال در هضم ایجاد می‌شود. برای سرعت بخشیدن به هضم غذا می‌توان پس از غذا به سمت چپ اندکی دراز کشیده شود و پس از مدتی به سمت راست متمایل شود چرا که کبد در سمت راست بدن قرار دهد و زمانی که به سمت راست خوابیده می‌شود مانند پتو بر روی معده پوشیده شده و موجب گرم شدن معده می‌شود که هضم غذا را بهبود می‌بخشد.

**خوابیدن بر روی شکم و صورت می‌تواند موجب بروز بیماری های چشمی شود

کرد افشاری ادامه داد: اگر هنگام پری معده و یا خالی بودن معده خواب صورت گیرد همچنین خوابیدن در طول روز موجب بدبویی دهان، بزرگی طهال، ضعف حافظه، کابوس، افزایش تشرحات پشت حلق، سکته می‌شود و افرادی که در روز عادت به خوابیدن دارند باید کم‌کم و به مرور زمان این عادت را ترک کرده تا دچار بیماری نشوند البته باید دانست ترک عادت باید تدریجی باشد و ترک یکباره به بدن ضرر می‌رساند همچنین خوابیدن بر روی شکم و صورت می‌تواند موجب بروز بیماری های چشمی شود.

وی بیان داشت: خواب سپیده دم عیلوله نام دارد که جایز نیست، خواب بعد از طلوع آفتاب موجب کدورت حواس شده، خواب عصر هنگام حیلوله نامگذاری شده که به بدن ضرر وارد می کند، خواب غروب و قبل از اذان مغرب غیلوله که بسیار مضر است و خواب مرگ نام دارد و فقط خواب ظهر هنگام قبل از اذان قیلوله نامگذاری شده که بهترین خواب و مفیدترین خواب است که مدت زمانش نباید بیش از نیم‌ساعت باشد در بقیه موارد بدن دچار بیماری می‌شود.

استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: خوابیدن زیر نور آفتاب موجب سردرد، سنگینی بدن و اشفتگی می‌شود زیرا که خون را در بدن به جریان انداخته و بدن را با یک شوک مواجه می‌سازد. باید دانست که هنگام خوابیدن لباس راحت پوشیده شود که خون‌رسانی به قسمت‌های مختلف به خوبی انجام شود و پوشیدن لباس‌های تنگ می‌تواند مشکل ایجاد کند البته رنگ یا دکور اتاق در خواب تاثیر گذاشته است.

**عرق کردن در خواب نشانه ازدیاد مواد زائد است

کردافشاری گفت: هنگام خوابیدن حتما باید محلافه و پتو روی بدن کشیده شود حتی در هنگام گرما نیز باید یک پارچه نازک نیز روی بدن قرار گیرد چرا که هنگام خواب حرارت به عمق بدن رفته و سطح بدن سرد است که اگر با ملحفه پوشیده نشود موجب بیماری می‌شود و کسانی که در خواب بسیار عرق می‌کنند، نشانه اخلاط فاسد و مواد زائدی بیش از حد در بدن هستند.

وی ادامه داد: مصرف شکلات تلخ و قهوه هنگام شب موجب خشکی دماغ (مغز) می‌شود که بی‌خوابی را به همراه می‌آورد همچنین مصرفی عرقیاتی مانند بهارنارنج و استوخدوس کم آن مفید بوده و موجب بهبود خواب شده ولی اگر بیش از خورده شود بی‌خوابی احساس می‌شود. اگر به مغز رطوبت برسد خواب خوبی خواهیم داشت و زیادی خواب دلیل بر سردی و تری مزاج بوده همچنین زیادی بیداری دلیل بر خشکی و گرمی مزاج بوده که اعتدال مزاج در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: اگر افراد در خواب صاعقه یا آتش ببینند نشان‌دهنده سومزاج گرم است همچنین اگر برف در خواب ببینند نشان‌دهنده سوءمزاج سرد است و اگر صفرا به حرکت درآید افراد در خواب پرواز و حرارت بیشتر ببیند و اگر افراد برف باران آب سرد و یا سفیدی بیش از حد ببینند نشانه سوءمزاج بلغم است همچنین اگر ماده سودا در بدن به حرکت درآید افراد در خواب ترس، آشفتگی، تیره‌گی و پرت شدن از بلندی می‌بینند.

کردافشاری گفت: افرادی که نیمه شب از خواب بیدار می‌شوند و آب می‌خورند به بدن خود ضرر وارد کرده چرا که آب سرد موجب سرد شدن اعضای بدن شده و گرمی حاصل از خواب را از بین می برند و افراد می‌توانند به جای استفاده از آب شربت عسل یا آب سیب یا آب انار شیرین یا سکنجوین مصرف کنند که این بستگی به مزاج دارد افرادی که مزاج سرد است می‌تواند از آب و عسل و دارچین استفاده کنند.

وب افزود: مصرف چای سفید هنگام صبح می‌تواند مواد زائد بدن را تحلیل برده و مضرات چای سیاه را ندارد. مهلل و هضم کننده غذا بوده، عرق آور و ادرار آور است. عطش و کسالت را کاهش داده و بازکننده مجاری بدن است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)