امیدم به خداست

مضرات نوشابه هاي گازدار 2

1392/8/18 14:30
نویسنده : فرشته
827 بازدید
اشتراک گذاری

موارد پزشکی:

  • نوشابه مسبب فشار خون بالا

فشار خون بالا یک عامل خطرزا برای بیماری قلب و عروق است. خطر حمله قلبی یا سکته مغزی برای کسی که میزان فشار خون او 5/13 بر 5/8 است دو برابر کسی است که فشار خون او 5/11 بر 5/7 است.

بررسیهای محققان نشان می دهد به ازای هر قوطی نوشابه شکردار که در روز مصرف شده باشد، فشار خون به طور منظم بالاتر می رود. داده های مربوط به بیش از 2هزار و 500 نفر نشان می دهد که نوشیدن بیش از 355 میلی لیتر آب میوه شکردار یا نوشابه گازدار در روز می تواند توازن فشارخون را به هم بزند. دانشمندان معتقدند که شکر زیاد در خون باعث به هم خوردن حالت عادی رگها و میزان نمک در بدن می شود. نوشیدنیهای رژیمی که با شیرین کننده های مصنوعی شیرین شده باشند، چنین خطری را ندارند.

  • نوشابه عامل بد هضمی غذا

تقریبا همه مواد و ترکیبات موجود در نوشابه مضر هستند و هیچ ماده مفیدی در آن وجود ندارد. نوشابه های بی رنگ هم اگر چه فاقد رنگهای شیمیایی هستند، مضرات زیادی دارند و مصرف آنها توصیه نمی شود. مصرف نوشابه با هدف هضم غذا و یا به عنوان نوشیدنی همراه غذا به هیچ وجه توصیه نمی شود، دستگاه گوارش بدن برای هضم غذا نیازی به نوشابه ندارد و نباید با هدف تسریع هضم غذا نوشابه مصرف کرد.

برخی افراد هم نوشابه را به عنوان یک نوشیدنی و برای خنک شدن بدن مصرف می کنند که به این افراد نیز توصیه می شود نوشیدنی های سالم را جایگزین کنند.افرادی که با مشکل ترشح زیاد و یا کم اسید معده مواجه هستند باید با مراجعه به پزشک و درمان دارویی این مشکل را حل کنند و مصرف نوشابه نه تنها تاثیری در این زمینه ندارد، بلکه می تواند عوارضی هم به همراه داشته باشد.

  • نوشابه و خطر سکته بالا

مصرف مداوم و منظم نوشابه، خطر ابتلا به سکته قلبی را تا 61 درصد افزایش می دهد. پژوهشگران با تحقیق روی بیش از دو هزار و 500 نفر، در صدد یافتن پاسخی برای پرسش مربوط به تاثیر نوشابه بر سلامت انسان پس از 9 سال بودند. در نهایت آنان به این نتیجه رسیدند افرادی که به طور منظم نوشابه مصرف می کنند تا 61 درصد بیشتر از دیگران و کسانی که مصرف به مراتب کمتری دارند، در خطر ابتلا به سکته قرار می گیرند.

  • نوشابه عامل پوسیدگی دندان

یکی از مهم ترین مسائلی که امروزه با آن مواجه هستیم، استفاده بی رویه نوجوانان و جوانان از نوشابه های گازدار و تنقلات حاوی مواد قندی است که در این سنین با توجه به افزایش فعالیتهای بدنی تمایل به مصرف این مواد نیز افزایش یافته و باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری بر بدن و دندان ها می شود.

نوشابه های گازدار به دلیل وجود ترکیبات CO2 و تبدیل آن به اسید کربنیک باعث عدم جذب کلسیم مواد غذایی و در نتیجه ایجاد مشکلات اسکلتی و پوکی استخوان می شود و از طرفی حل شدن تدریجی مینای دندان و در نتیجه رنگ گرفتگی سطحی، ایجاد حساسیت، پوسیدگی های ریز روی مینای دندان را به دنبال دارد

 

 

 

 

 

 

علائم نرمی استخوان:
- بی‌اشتهایی
 - ضعف
-نرمی استخوان‌ها
۲- اگر کودک در آغاز ۲ ماهگی شروع به راه رفتن بکند ممکن است انحنای استخوان‌های پا به صورت پرانتز مشاهده شود. در این بیماری استخوان‌های کودک به دلایلی نرم باقی می‌ماند و این مسئله موجب خمیدگی و رشد ناقص استخوان‌ها می‌شود.
۳- انواع نوشابه‌های گازدار حاوی مقداری فسفر هستند که می‌توانند تعادل کلسیم و فسفر بدن را به هم بزند و باعث ایجاد اختلالات استخوانی می‌شود.
۴- مصرف زیاد نوشابه موجب افزایش چربی‌های نامطلوب در خون می‌شود و به این‌ دلیل که اسید فسفریک به نوشابه‌ها اضافه می‌کنند، موجب افزایش فسفر خون می‌شود و در فرآیند جذب اختلال ایجاد می‌کند. قند موجود در نوشابه موجب بی‌اشتهای آن‌ها می‌شود.
۵- مصرف نوشابه‌های گازدار برای کودکان به علت مواد قندی اکیدا ممنوع است زیرا علاوه بر مضراتی که دارند سبب دریافت مقدار کمتر غذا یا شیر مادر می‌شوند. این نوشابه‌ها هیچ ارزش غذایی ندارند. غذا‌ها باید حاوی مواد پروتیدی و انوع ویتامین‌ها باشند ولی نوشابه‌های گازدار فاقد این گونه مواد هستند. به علت وجود گاز در نوشابه‌ها مصرف آن‌ها در کودکان باعث نفخ درشکم می‌شود و معمولا مشاهده می‌کنیم که اغلب کودکان از نفخ شکم شکایت دارند.
۶- دندان‌ها نیز مانند استخوان، از نوشابه‌ها در امان نیستند. قند فراوان موجود در نوشابه برای دندان‌ها مضر است. نوشابه، علاوه بر قند، حاوی موادی است که برای دادن طعم و رنگ به‌ ‌آن اضافه شده و می‌تواند موجب فرسایش و تخریب مینای دندان شود. به علاوه، اسیدیته بالای نوشابه هم منجر به فرسایش شدید مینای دندا‌ن می‌شود.
۷- مینای دندان‌های شیری بیش از دندان‌های دائم آسیب‌پذیر است و در معرض نوشابه خیلی زود تخریب می‌شود. از آن‌جا که مهم‌ترین عامل در سخت‌شدن مینای دندان، رعایت رژیم غذایی صحیح است، مصرف مداوم نوشابه باعث می‌شود مینای دندان کودک، سختی لازم را نداشته باشد و به طور مداوم در معرض پوسیدگی قرار بگیرد. برای همین است که توصیه می‌شود نوشابه حتما با نی مصرف شود تا تماس بین نوشابه و دندان‌ها به حداقل برسد. به علاوه، باید حتما بعد از مصرف نوشابه دهان را با آب شست تا خطر پوسیدگی دندان کاهش پیدا کند.
۸- مصرف نوشابه در کودکان نیز باعث سوء تغذیه می‌شود چون مصرف نوشابه جلوی اشتهای کودکان را می‌گیرد و به این ترتیب مانع رسیدن مواد مغذی به بدن و در نتیجه سوء تغذیه می‌شود. کودکان زمانی که به نوشابه دسترسی داشته باشند، نوشابه را به شیر و میوه ترجیح می‌دهند و میزان فسفر، منیزیم، کلسیم، پروتئین و ویتامین دریافتی آن‌ها با افزایش مصرف نوشابه‌ها کاهش پیدا می‌کند. مصرف نوشابه در کودکان سبب بی‌میلی آن‌ها نسبت به استفاده از غذاهاى مقوى مى‌شود ودر نتیجه مصرف نوشابه کودکان را دچار مشکلات عدیده جسمانى می‌کند.
۹- اسید فسفریک موجود در نوشابه‌های گازدار باعث برداشتن یون کلسیم از استخوان‌ها می‌شود و پوکی استخوان را سبب می‌شود. مصرف زیاد نوشابه و دیگر نوشیدنی‌های شیرین گازدار در دوران کودکی، خطر ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهد.
۱۰- طبق تحقیقاتی که صورت گرفته کودکانی که بیش ازحد از این نوع نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند، علاوه بر اضافه وزن در معرض افزایش فشارخون، دیر‌تر هضم شدن غذا، پوسیدگی دندان و پوکی استخوان و از این دست بیماری‌ها می‌شوند. در نوشابه رنگ، اسانس و قند وجود دارد که مضرات زیادی برای مصرف کنندگان دارد.
  به جای نوشابه چی بخورند؟
با توجه به مضرات نوشابه‌های گازدار باید به دنبال جایگزین باشیم. یکی از این جایگزین‌ها دوغ است که می‌توان به جای نوشابه از آن استفاده کرد. این نوشیدنی سالم و مفید تامین کننده یک چهارم نیاز روزانه کلسیم و حاوی ویتامین است. البته دوغ بهتر است بدون گاز و کم نمک باشد. در تابستان برای رفع تشنگی، شربت آبلیمو نیز گزینه خوبی است و با کمی حوصله و صرف کمترین هزینه می‌توانید یک نوشیدنی خنک و بهداشتی برای خود تهیه کنید. مصرف شربت خاک شیر هم در تابستان برای رفع عطش و جلوگیری از گرمازدگی توصیه می‌شود. شربت‌های عرقیات گیاهی نیز جایگزین بسیار خوبی برای نوشابه‌ها در گرمای تابستان است. خوب است بدانیم که بیماری‌ها یک شبه به وجود نمی‌آید بلکه طی سال‌ها بر اثر پیروی از رژیم‌های غذایی نامناسب، ایجاد می‌شود. بنابراین سعی کنید مصرف نوشابه‌های گازدار را به حداقل برسانید و در عوض به نوشیدن آب و آب میوه‌های طبیعی روی آورید.
می‌توان آب میوه‌های طبیعی و خالص که از میوه‌های مجاز به روش بهداشتی در منزل تهیه شده باشند را از اواسط ماه هشتم به بعد در حد ۳۰ تا ۶۰ سی سی در روز به کودک داد، ولی باید توجه داشت آبمیوه هم به میزان لازم به کودک داده شود. استفاده شیرخوار از مقادیر زیاد آب میوه ممکن است سبب اسهال یا کاهش اشتهای او به غذا و حتی شیر مادر شود.
 کوچک و بزرگ ندارد
به خانواده‌ها و بزرگسالان هم توصیه می‌شود از نوشیدن نوشابه‌های گازدار که حاوی مواد نگهدارنده هستند، خودداری کنند حتی بهتر است از خوردن آب میوه‌های صنعتی خودداری کنید، چون آب میوه‌های پاکتی مصنوعی، علاوه بر وجود ماده نگهدارنده، به علت پاستوریزه شدن و جوشاندن ۸۰ درصد ویتامین‌های موجود خود را از دست داده‌اند، بنابراین ارزش ویتامینی ندارند.
توصیه متخصص
به والدین توصیه می‌شود به جای مصرف نوشابه‌ها و آب میوه‌های مصنوعی، آب میوه طبیعی مصرف کنند و کودکان‌شان نیز به جای نوشابه‌های گازدار، دوغ بدون گاز بعد از غذا بنوشند، چون حاوی مواد پروتئینی وکلسیم است.

************************************

*****************************************

************************************************

پــژوهشگران مضرات مصرف نوشابه هاي گازدار را چـنـيـن برمي شمارند:

۱- پـوسيدگي دندانها:

تمام نوشابه هاي گازدار خاصيت اســيدي داشته و سبب فرسايش ميناي دندانها مي گردند.همچنين ميزان قند بالاي اين گـونه مـحــصولات پوسيدگي دندانها را تسريع مي كنند.

۲- چاقي:

نوشابه هاي گازدار عمدتا از آب تصفيه شده، افزودنيهاي مصنوعي و شكر تصفيه شده تهيه ميگردند. بنابراين فاقد هرگونه ارزش تغذيه اي بوده و تنها به خاطر ميزان قند بالايشان داراي كالري زيادي مي باشند كه سبب چاقي در فرد مصرف كننده مي گردند. در نوشابه هاي رژيمي نيز جاي شكر معمولي از آسپارتام استفاده ميكنند كه در ضمن آنكه يك ماده اشتها آور ميباشد براي سلامتي نيز مضر بوده و مصـرف آن ميگرن، سرگيجه و كاهش توان حافظه را بدنبال دارد.

۳- سوء تغذيه:

افرادي كه به مصرف نوشابه هاي گازدار اعتياد دارند و از طرفي كه اين محصولات موجب كاهش اشتها مي گردند بنابراين فرد معتاد تنها به مصرف نوشابه هاي گازدار روي آورده و دچار سوء تغذيه مي گردند.هنگامي كه شما در بطري يك نوشابه گازدار را مي گشاييد بلافاصله حبابها و گازهاي موجود در آن به بيرون جهيده وظاهر مي گردند.

گاز اينگونه محصولات بسبب وجود اسيد فسفريك و دي اكسيد كربن در تركيباتشان ميباشد كه سبب اسيدي گشتن اينگونه محصولات نيز مي گردند.ph نوشابه هاي گازدار بين ۲.۵ تا ۳.۵ ميباشد كه موجب پديد آمدن محيطي اسيدي در معده مي گردند.

در كل مسير سيستم گوارش تنها معده قادر به مقاومت در برابر چنين محيط اسيدي مي باشد. اما در ديگر اعضاي سيستم گوارش بدن مانند دهان، گلو و مري در پي مصرف نوشابه هاي گازدار محيط اسيدي ناهنجاري ايجاد مي گردد. چراكه مخاط دهان، گلو و مري بسيار در برابر اسيد حساس و آسيب پذير مي باشند.

اسيد فسفريك موجود در اين نوشابه ها نيز با رقابت با اسيد هيدروكلريك معده عملكرد صحيح معده را تحت تاثير قرار مي دهد. هنگامي كه معده ناكارآمد مي گردد غذاي مصرفي گوارش نيافته باقي مانده و سبب سوء هاضمه و نفخ مي گردد. افرادي كه از زخم معده و سوزش سر سينه رنج مي برند بايد از مصرف نوشابه هاي گازدار جدا خودداري كنند.

۴- تاثير بروي كليه ها:

هنگامي كه ميزان اسيد فسفريك خون افزايش مي يابد كليه ها قادر بدفع سريع آن نمي باشند بنابراين فشار مضاعفي بروي كليه ها تحميل مي گردد. مصرف نوشابه هاي گازدار سبب مي گردد تا كلسيم از استخوانها برداشته شده و درون خون جريان يابد اين امر موجب رسوب كلسيم اضافي در كليه ها گرديده كه در نهايت منجر به سنگ كليه مي گردد.

۵- تاثير بروي پوست:

خون اسيدي بروي عملكرد گلوتايتون تاثير مي گذراد. گلوتايتون يك آنزيم با خاصيت آنتي اكسيداني مي باشد. علاوه بر آن نوشابه هاي گازدار فاقد هرگونه مواد معدني و ويتامين مي باشند. افرادي كه نوشابه مصرف مي كنند معمولا مصرف آب ميوه، شير و حتي آب را كاهش

مي دهند و بدن خود را از ويتامينها و مواد معدني كه براي سلامتي پوست ضروري مي باشند محروم مي سازند. بنابراين پوستشان بيشتر دچار چين و چروك مي گردد.

۶- تاثير بروي استخوانها:

اسيد فسفريك موجود در نوشابه هاي گازدار ماده اي بسيار سمي مي باشد. در صنعت از اسيد فسفريك بعنوان سختي گير آب استفاده مي گردد. به اين طريق كه اسيد فسفريك سبب زدودن كلسيم و منيزيوم از آب سخت ميگردد. اسيد فسفريك در بدن نيز داراي عملكرد مشابهي مي باشد. يعني يون كلسيم را از استخوانها بر داشته و پوكي استخوانها را سبب مي گردد.

۷- تاثير كافئين:

به نوشابه هاي گازدار عمدا كافئين افزوده مي گردد تا ايجاد اعتياد و وابستگي در مصرف كنندگان خود كنند. كافئين موجود در نوشابه هاي گازدار با سرعت بيشتري نسبت به ديگر نوشيدنيهاي حاوي كافئين مانند قهوه و چاي جذب بدن مي گردد. كافئين سبب برهم خوردن نظم خواب گرديده، علايم پيش از قاعدگي را تشديد كرده و سبب كم آبي در بدن مي گردد.

به خاطر داشته باشيد كه بيماريها يك شبه پديدار نمي گردند بلكه در طي سالها بر اثر پيروي از رژيمهاي غذايي نامناسب ايجاد مي گردند. بنابراين مصرف نوشابه هاي گازدار را به حداقل ممكن رسانده و در عوض به نوشيدن آب وآب ميوه هاي طبيعي روي آوريد. هرگاه هم كه هوس مصرف نوشابه هاي گازدار را كرديد حتما از ني استفاده كنيد تا از تماس مستقيم نوشابه با دندانها خودداري كرده باشيد.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)