امیدم به خداست

روانشناسی مزاج صفرا(گرم و خشک)

1392/8/18 13:38
نویسنده : فرشته
1,770 بازدید
اشتراک گذاری

عنصر آتش و روانشناسی مزاج صفرا

به افرادی صفراوی مزاج میگویند که خلط صفرا در آنان از سایر خلطها بیشتر است خلط صفرا معادل عنصر آتش است و طبع آتش گرم و خشک میباشد

بیایید در شگفتی های عنصر آتش بیشتر بیندیشیم و از این طریق بیشتر به روحیات افراد صفراوی پی ببریم

آتش گرم و خشک است سوزاننده و خشک کننده رطوبت ها .سبکترین عنصر و بالا تر از عنصر هوا.با حرارت خود اشیا سفت و سخت را منعطف و سخت ترین فلزات را ذوب میکند .حرکت آن همیشه رو به بالاست

به شعله شمع و کبریت یا شعله بخاری گاز سوز یا شراره های آتشی که به جان جنگلی افتاده دقت کنید زبانه و حرکت آتش همیشه رو به بالاست و حرکت سرازیری ندارد..

افراد صفراوی نیز همیشه آرزوهای بزرگ و گاهی دور از واقعیت در ذهن می پرورانندو به آینده امیدوارند.

مانند شراره های آتش زود گر میگیرند عجول و پرشور و حرارت و پر جنب و جوشنداز قدیم گفته اند که"عجله کار شیطان است"چون شیطان از جنس عنصر خالص آتش میباشد !

زود تصمیم میگیرند و به همان سرعت ممکن است پشیمان هم بشوندبه خاطر همین هم اکثرا جَوگیر و تحت تاثیر جو هستند .وقتی همراهشان خرید میروید بدون شک و معطلی خرید میکنند و از خریدشان اکثرا راضی هستند .

عموما با یک نگاه عاشق میشوند و اگر به معشوقه نرسند اقدام به خودکشی و حرکات متهورانه ای میکنند که توجه عموم به او جلب خواهد شد!

شجاعت آنان زیاد و در حد جسارت است . افرادی که در صحنه نبردها و جنگها بی باک و بدون ملاحظه چیزی و بدون ترس از مرگ  به سمت لشکر دشمن حمله میکنند و ترسی از زخمی شدن و مرگ ندارند

تیز و متهور و چابک و فرز می باشند.پیرمردها و پیرزنان  صفراوی مزاج از راه رفتن خسته  نمیشوند ممکن است در اثر کهولت سن کمرشان خم باشد اما مثل قرقی چابک و فعالند و مرتب خودشان را مشغول نگه میدارند و به تعبیری نمیتوانند بیکار بنشینند

مقداری هیزم فراهم کرده و آتش بزنید آنگاه با فاصله از آن نشسته و به عجایب و شگفتی های آن بیندیشید

گاهی شعله آتش رقص کنان اوج میگیرد و بالا می رود و گاهی فروکش میکند افراد صفراوی مزاج گاهی جَوگیرند و پرشور و حرارت ،مانند اسفند روی آتش در حال پریدن و فعالیت و پرحرفی،وقتی زبانه آتش وجودشان کمی فروکش کند، سست و کم انرژی و کم حرف میشوند .میزان اوجگیری و فروکش کردن صفرا در صفراوی های مختلف متفاوت است ،و میزان تفاوت آن به اندازه تنوع شعله های موجود در عالم میباشد.

به خاطر همین اگر مدتی رفتار و کردار صفراوی ها را زیر نظر بگیریم متوجه نوسانات و افت و خیز های فراوان میشویم این نوسانات در برخی صفراوی ها منجر به اختلالات دو شخصیتی میشود که جزو بیماریهای روانپزشکی تقسیم بندی شده است .

ممکن است دوست صفراوی شما امروز شما را دعوت به انجام کاری بزرگ و شگفت انگیز کند یا قول انجام کاری را به شما بدهد و آنچنان با شور و انرژی از موضوع صحبت کند که شما کار را تمام شده تلقی میکنید و خیالتان کاملا جمع خواهد شد اما موقع عمل که شد کم کم متوجه نوساناتی در روحیات آنان خواهید شد و چه بسا کار را نیمه کاره رها میکنند و بازهم بسته به فاکتورهای مختلف شدت این نوسانها متغیر و متفاوت خواهد بود .

گردش خون در رگهای آنان بسیار تیز و فرز است .این سرعت جریان خون در مغز با عث تیزهوشی و حاضر جوابی در آنهاست.

افراد مختلف را در نظر بگیرید میزان هوش و حافظه و میزان حاضرجوابی در آدمهای مختلف متفاوت است و بستگی به میزان صفرای مغزشان دارد که هرچه بیشتر باشد حاضرجواب ترند و باهوش تر .

بخشندگی و دست و دلبازی جزو خصوصیات آنان است .و بسته به شدت نوسان آتش وجودشان بخشندگی نیز نوسان دارد ؛گاهی می بخشند و گاهی نمی بخشند.”

گاهی از ته سوزنی رد میشوند گاهی از در و دروازه رد نمیشوند “

یک جورایی میشود گفت دم دمی مزاج!؛گهی بر طارم اعلا نشینند گهی تا پشت پای خود نبینند  ،رفتارهای ضد و نقیض دارند

گاهی که آتش درونشان لهیب گرفت دچار پرخاشگریهای بی منطق و بی دلیل میشوند که باعث تعجب و ناراحتی اطرافیان خواهد بود و در حین عصبانیت ملاحظه هیچ چیز را نمی کنند و جایی که اصلا انتظارش را ندارید ناگهان با حمله سوزاننده ای از طرف آنان روبرو خواهید شد .اما جالب و قابل توجه و تعجب برای اطرافیان اینجاست که سریع تغییر موضع داده و به فردی عادی تبدیل میشوند و به نوعی از حمله و پرخاش خود پشیمانند و این زمانیست که زبانه آتششان فروکش کرده باشد . میبینید که با شناخت دقیق روحیات این افراد کنار آمدن با آنان کمی راحت تر و همه چیز تا حدودی قابل پیش بینی خواهد بود .و خیلی از دلخوریها از بین خواهد رفت .

علت پرخاشگریها افزایش حرارت درون و اوج گیری صفراست و میتوان آتش را با جرعه آبی خنک خاموش نمود و فرد صفراوی را آرام کرد.این افراد از فصل تابستان بسیار رنجورند و در هوای گرم بد اخلاق و تندخو میشوند     خصوصا ظهرهای تابستان بی قرار و تنخو میشوند

 بعضا پرحرف و گزافه گو و پرطمع میباشندو در خواب هم  حرف میزنند! کلمات را خیلی تند و سریع ادا میکننددر صحبت کردن مثل گنجشک جیک جیک میکنند و مرتب  از این شاخه به آن شاخه می پرند و به خاطر عجول بودن منظورشان را خوب نمیرسانندو به خاطر عجله در قضاوت منتظر نمیمانند تا شما هم منظورتان را برسانید و تمرکز روی یک موضوع برایشان مشکل است و ممکن است زیاد وسط حرفتان بپرند و بخواهند فقط خودشان حرف بزنند .ازاین رو ممکن است بی ملاحظه و پرحرف به نظر برسند درصورتی که اگر شناخت به مزاج او داشته باشیم زیاد ازاو دلگیر نخواهیم شد البته این توجیه کننده نقایص و معایب این مزاج نیست بلکه میتوانند با توجه به تعالیم و دستورات دینی و اخلاقی  و تغذیه صحیح بیشتر روی خود کار کرده ودر صحبت کردن به طرف مقابل هم کمی فرصت دهند !

  اکثرا افکار بلند و مثبت در سر دارند هیچگاه منفی باف نیستند چون آتش هیچگاه شعله اش را به سرازیری نمی افکند بلکه همیشه رو به بالاست .اما میزان مثبت اندیشی آنان نوسان دارد طی زمان کم و زیاد میشود.

انسانهای واقعیت گریزی هستند .هرچه حرارت آتش بیشتر باشد میزان خشکی و سوزانندگی آن بیشتر است. در افراد صفراوی نیز زمینه هایی از لجبازی وجود دارد،" لجبازی ناشی از خشکی مزاج است "و در سوداوی ها و صفراوی ها بیشتر نمود دارد.پافشاری در موضع خود و کوتاه نیامدن از حرف و عقیده و نظر خود و انعطاف نشان ندادن نیز ویژگی ای است که میتواند درآنان به شدت ها و ضعف های مختلف دیده شود. بعضا افرادی قد و لجباز،عجولند و سریع تصمیم میگیرند و اگر تمام کائنات جمع شوند نمیتوانند او را پشیمان کنند واگر میل به انجام کاری نداشته باشد تمام کهکشانها را به پایش بریزی آن کار را انجام نخواهد داد..

دوست دارند مثل آتش بالا تر از سایر عناصر باشند حس ریاست طلبی و برتری جویی در خون آنهاست در دوستی ها سعی میکنند حرف خودشان را به کرسی بنشانند البته صفرا اگر به اعتدال باشد اهل رفق و مداراست .در دوستی ها امر و نهی میکنند و می خواهد حرف حرف آنان باشدزنان صفراوی  در روابط زناشویی نیز میخواهند حرف خود را به کرسی بنشانند و رییس خانه باشند .مردان صفراوی بیشتر وقت خود را بیرون از منزل سپری میکنند و اهل یک جا نشینی نیستند عموما رانندگان وسایل نقلیه سنگین طبع گرم و صفراوی دارند و این ناشی از خوی تنوع طلبی و برونگرا بودن آنهاست عاشق سفرو گشت و گذار،ماجرا جو و اهل سیاحت و کوهنوردی .

در رفتارهای گرم شاید شبیه دموی ها به نظر برسند اما در مقایسه با دموی ها؛رفتارهای آنان تیز تر و پرشتاب تر است و در مقایسه با دموی ها لاغر تر و استخوانی تر میباشند.

به جدول زیر دقت بفرمایید ؛در مورد ویژگیهایی صحبت شده که هر شخصی با هر مزاجی ممکن است فکر کند که این ویژگیها را دارد اما صفاتی که در جدول زیر به آن پرداخته شده در افراد صفراوی مزاج شاخص میباشد

اعتدال صفرا و سلامتی این مزاج

انحراف و بیماری

وفا داری

خیانت و بد عهدی

مدارا و تحمل کردن

تحمل نداشتن و مجازات دیگران

احسان

عقوق و آزردن و نافرمانی کردن

حقیقت و درونی نمودن

ریا و ظاهر کردن

تقیه و نگه داشتن

اذاعه و اعلان اخبار

انصاف و حق دادن

برافروختگی و دیوانگی

وقار و سنگینی و طمانینه

خفت سبکی و هرزگی

ذلت نفس و حقارت نفس

عجب و خودبینی و فخر نمودن

عفت و پاکدامنی

فسق و شهوت رانی

راحت گرفتن

سختی دادن و سخت گرفتن کارها

رضایتمندی

برافروختگی و بدبختی

دل رحمی

قساوت قلب و بی رحمی

مهربانی و عفو

غضب و خشمگین شدن

خوف و رهبانیت

خیره سری

حلم صبر با قدرت

عجله

تسلیم

تکبر

مودت و دوستی

عداوت و دشمنی

حیا و شرم

وقاهت و بی حیایی

برهان و استدلال

جدال

خلوت و تفکر در درون

فعالیت های آشکار و خود نمایی

دوری از آزار

آزار رساندن

توجه و دقت داشتن

غفلت و بی توجهی

 

اگر میزان خشکی آنان زیاد باشد ،زیاد غر میزنند و ایراد میگیرند در این رفتار ممکن است با سوداوی ها شباهت داشته باشند اما سودا با صدای آرام تر و زیر لب غرولند میکند و صفرا با سرو صدا و پرخاش! هردو مزاج صفرا و سودا توجه تکراری به یک مطلب دارند حرفها یشان را زیاد تکرار میکنند

در صورت غلبه و شدت خشکی خوابشان آشفته و سبک میشود .

بچه های صفراوی باهوش اما بازیگوشند برای همین زیاد نمیتوانند برای شما نمره بیست بگیرند! چون در ذهنشان زیاد از این شاخه به آن شاخه می پرند و تمرکز روی درس برایشان سخت است .در ایام نوجوانی و جوانی از شدت حرارت  خود در عذابند و تقریبا از 35سالگی  به بعد آرامتر و پرحوصله تر میشوند و از شدت عجول بودن و بی قراری آنها کاسته میشود .چون زیاد از این شاخه به آن شاخه میپرند اکثرا کارهایشان را نیمه کاره رها کرده سراغ کار دیگیری میروند و وقتی پا به سن گذاشتند شروع میکنند به تکمیل برنامه های نیمه کاره رها شده .

تمایلات جنسی افراد صفراوی گاهی زیاد  و گاهی کم است و نوسان دارد اما هیچگاه بی میل نیستند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)