امیدم به خداست

زنان بارداراز سرخ كردن غذاهاخودداري كنند

1392/10/12 11:12
نویسنده : فرشته
1,313 بازدید
اشتراک گذاری

یك عضو تيم تخصصي مركز فوق تخصصي درمان ناباروري و سقط مكرر ابن سينا با اشاره به اهميت تغذيه در دوران بارداري گفت: هدف از رژيم غذايي در دوران بارداري، تأمين نياز مادر، جنين و كنترل سطح قند خون در اين دوره است.

به گزارش سرويس سلامت ايسنا، دكتر لادن گياهي با اشاره به اينكه پايه و اساس تمام توصيه‌هاي تغذيه‌اي رعايت تعادل، تنوع و اندازه در استفاده از تمام گروه‌هاي غذايي براي تأمين انرژي و سلامت مادر و رشد و تكامل جنين است، گفت: در تمام طول بارداري مادر و جنين در هر آنچه مي‌خورند، مي‌نوشند و تنفس مي‌كنند با يكديگر مشترك هستند و به همين علت دوران بارداري و شيردهي از دوره‌هاي آسيب پذير زندگي به شمار مي‌آيد.

وي با بيان اينكه توجه به دريافت پروتئين كافي در دوران بارداري ضروري است، افزود: در صورت عدم دريافت پروتئين كافي از اندوخته پروتئيني در ماهيچه‌ي بدن مادر جهت رشد جنين استفاده خواهد شد.

دكتر گياهي با اشاره به وزن گيري مطلوب در دوره بارداري گفت: ويژگي‌هاي ژنتيكي، وضعيت سلامت مادر، فعاليت فيزيكي او، باورهاي فرهنگي و وضعيت اجتماعي - اقتصادي از عواملي هستند كه با افزايش وزن بارداري ارتباط مستقيم دارد.

وي با بيان اينكه آگاهي از وضعيت وزن قبل از بارداري اولين گام براي تعيين روند وزن گيري بهينه است، عنوان كرد: زناني كه اولين بارداري را تجربه مي‌كنند، زنان كمتر از 25 سال سن و زنان داراي سطح تحصيلات ابتدايي، معمولا بيش از حد طبيعي وزن مي‌گيرند.

اين متخصص تغذيه با اشاره به عوارض افزايش بيش از حد وزن در زنان باردار گفت: در اين زنان احتمال ابتلا به ديابت بارداري و تولد نوزاد با وزن بالاي 4 كيلوگرم بيشتر مي‌شود همچنين احتمال زايمان طبيعي كاهش يافته و موفقيت در شيردهي كامل در اين مادران پائين‌تر است.

وي با اشاره به اينكه خطر زايمان زودرس و تولد نوزاد زير وزن طبيعي از عوارض زنان بارداري است كه وزن آنها به اندازه كافي اضافه نشده است، افزود: احتمال ايجاد اختلالات فيزيكي و شناختي و مرگ و مير در نوزادان اين مادران بيشتر از سايرين بوده و همچنين احتمال ابتلا به بيماري‌هاي مزمن نيز در آينده فرزند آنها در بزرگسالي افزايش مي‌يابد.

دكتر گياهي با اشاره به روند افزايش وزن در سه ماهه اول بارداري گفت: افزايش وزن بين 1 تا 2 و حداكثر تا 3 كيلوگرم در اين دوره توصيه مي‌شود و همچنين افزايش وزن در سه ماهه دوم و سوم حدود 350 تا 450 گرم در هفته است.

وي در ادامه با اشاره به مهمترين نكات در پرهيز غذايي در دوره بارداري گفت: در اين دوره تغييرات هورموني باعث ضعيف تر شدن عملكرد سيستم ايمني بدن مي‌شوند و اين امر مبارزه با ميكروب‌ها را كه ممكن است از طريق غذا وارد شوند دشوارتر مي‌كند، بنابراين محافظت در برابر مسموميت غذايي در دوره بارداري بسيار مهم است.

اين متخصص تغذيه با تأكيد بر اينكه مي بايست مواد غذايي يخ زده در يخچال يا مايكروويو، يخ زدايي شوند، افزود: در اين دوره غذاهاي دريايي نيمه خام و نيمه پخته را مصرف نكنند و همچنين از مصرف تخم مرغ و گوشت نيمه پخته و خوراكي‌ها و سس‌هايي كه از تخم مرغ خام يا نيمه پخته استفاده مي‌كنند پرهيز شود.

دكتر گياهي همچنين با اشاره به توصيه هاي كاربردي جهت اصلاح الگوي غذايي در دوران بارداري گفت: زنان باردار بهتر است از سرخ كردن غذاها خودداري كرده و در حد امكان آنها را به شكل آب پز، بخارپز و كبابي مصرف كنند.همچنين مي بايست مصرف كيك‌هاي خامه‌اي و دسرهاي چرب به يك يا دو بار در ماه و آن هم حجم كم محدود شود.

وي جهت دريافت مواد قندي و نشاسته‌اي بدن نيز توصيه كرد: به جاي مصرف قند و شكر به همراه چاي از ميوه خشك استفاده شود و مصرف دوغ و آب ميوه هاي طبيعي به جاي نوشابه‌هاي گازدار از ديگر الزامات است

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)