امیدم به خداست

بدون عنوان

1392/10/23 13:29
نویسنده : فرشته
866 بازدید
اشتراک گذاری


(غذای اصلی - اشتهاآور)
کشور ایران
مواد اصلی موردنیاز کرفس، نعناع، جعفری، گوشت، ادویه‌جات (زعفران، زردچوبه)
نحوه ارائه گرم
خورش کرفس یکی از خورش‌های اصیل ایرانی است که از گوشت خرد شده ران گوسفند یا گوساله، کرفس، نعنا و جعفری تهیه می‌شود. برای جا افتادن خورش کرفس زمان نسبتآ زیادی لازم است. می‌توان این خورش را با سبزی خوردن و ماست و خیار که در آن نعناع تازه نیز خرد شده‌ باشد میل کرد. سالاد سبزی‌ نیز در کنار غذا bkhosos اگر از سبزی‌هایی مانند کاهو، خیار، گوجه‌فرنگی و هویج تهیه شده باشد توصیه شده است. نوشیدنی مناسب برای این غذا دوغ یا آب یا شربت عرق نعناع است.

محتویات
۱ آنالیز خورش کرفس
۲ مواد لازم برای تهیه خورش کرفس
۳ طرز تهیه
۳.۱ خورش کرفس با گوشت
۳.۲ خورش کرفس بدون گوشت (گیاهی)
۴ منابع
۵ پیوند به بیرون

محتویات این خورش در مجموع تقریبا ۱۱۹۰ کیلوکالری انرژی دارد و تقسیم آن میان ۴ نفر، مقدار کالری دریافتی را برای هر نفر به حدود ۳۰۰ کیلوکالری خواهد رساند. البته از آنجا که این غذا با برنج سرو می‌شود، مقدار انرژی دریافتی به?ازای هر ۵ قاشق غذاخوری (برنج پخته) ۸۰ کیلوکالری دیگر نیز اضافه خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه خورش کرفس

گوشت خورشی ۳۰۰ گرم معادل ۵۰۰ کیلوکالری، پیاز خرد شده ۱ لیوان معادل ۲۵ کیلوکالری، سبزی خورش ( کرفس، نعناع، جعفری) ۵ لیوان معادل ۱۲۵ کیلوکالری، روغن کانولا ۶ قاشق غذاخوری معادل ۵۴۰ کیلوکالری، آبلیموی تازه ۶ قاشق غذاخوری معادل صفر کیلوکالری

طرز تهیه

خورش کرفس با گوشت


کرفس در این خورش ممکن است سرخ شده و یا بدون سرخ شدن استفاده شود.
خورش کرفس را میتوان به دو روش آب پز( برای کسانی که محدودیت خوردن چربی دارند) و به روش سرخ کردن تهیه نمود .ساقه های کرفس را از هم جداکرده و خوب میشویند، سپس ساقه های کرفس را به اندازه های دو سانتیمتری خرد کرده و برگ های کرفس را هم جداگانه با کارد خرد میکنند.ابتدا پیاز خرد شده را در ۲ قاشق غذاخوری روغن کانولا تفت داده و وقتی به رنگ طلایی درآمد، گوشت‌های تکه شده را اضافه میکنند، این مخلوط باید ۵ دقیقه روی حرارت باقی بماند. در ظرفی دیگر، سبزی‌های این خورش از کرفس گرفته تا نعناع و جعفری را در ۴ قاشق غذاخوری روغن به مدت ۸دقیقه تفت داده. و پس از حرارت دادن گوشت و پیاز، ادویه‌ها و ۴ لیوان آب به آن اضافه کرده و در قابلمه را میگذارند تا گوشت نیم پز شود. پس از گذشت این مرحله، سبزی‌ها را نیز اضافه کرده و اجازه میدهند خورش جا بیفتد. آبلیموی غذا را ۱۰ دقیقه مانده به برداشتن خورش، به اضافه میکنند.

روش دوم (مقداری روغن را در قابلمه ریخته و روی آتش گذاشته و پیاز را با حرارت ملایم در آن سرخ میکنند. پس از سرخ شدن پیاز، گوشت را روی پیاز ریخته و شعله را کمی بیشتر کرده و چند دقیقه ای با افزودن نیم قاشق چای خوری زردچوبه سرخ میکنند.سپس کرفس ها را روی گوشت ریخته و شعله را کمی بیشتر کرده و تقریبا ۱۰ دقیقه با گوشت سرخ کرده و در تمام مدت آنرا هم میزنند تا هم نسوزد و هم خوب سرخ شود. پس از سرخ شدن سه لیوان آب سرد روی آن ریخته و همراه لیمو عمانی البته بدون اینکه آنرا از هم جدا یا خرد کنند، در شعله کم میپزند، مدت طبخ گوشت خورش بستگی به گوشت انتخابی دارد به همین خاطر پس از تقریبا ۴۵ دقیقه گوشت را با چنگال امتحان میکننداگر خوب پخته شده بود نمک را به آن افزوده و میگذارند چند دقیقه ای بجوشد.

خورش کرفس بدون گوشت (گیاهی)
لوبیا چیتی (یک پیمانه) را از شب قبل خیس کرده و جداگانه حدود 15 دقیقه میپزند، سپس ساقه کرفس ها را نگینی، نعناع و جعفری ها را نیز کاملا ریز خورد میکنند، قارچها (5 عدد متوسط) را حلقه حلقه کرده با کرفس و سبزیهای خورد شده درون قابلمه ریخته و همراه دو لیوان آب و نمک ، ادویه ی کاری، گلپر، زیره ی سبز و فلفل قرمز و با حرارت ملایم حدود یک ساعت و نیم میپزند تا خورش کاملا جا بیفتد سپس با روغن زیتون سرو میکنند.

این خورش با برنج سرو میشود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)