امیدم به خداست

انجام سونوگرافی ۳ و ۴ بعدی در دوران بارداری باعث کاهش شنوایی کودکان می‌شود

1392/9/8 15:10
نویسنده : فرشته
1,095 بازدید
اشتراک گذاری

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره عوارض سونگرافی 3 بعدی و 4 بعدی اظهار داشت: هنوز تحقیقات کافی در رابطه با سونوگرافی 3 بعدی و 4 بعدی صورت نگرفته است.

وی گفت: دو مطالعه بر روی تاثیرات سونوگرافی بر جنین صورت گرفته که نشان داده است که سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی بر شنوایی کودک تاثیرگذاشته و موجب کاهش شنوایی آنها می‌شود کسانی که در دوران جنینی سونوگرافی بیشتری انجام داده اند، شنوایی پایین تر نسبت به کودکان دیگر دارا هستند.

رئیس انجمن علمی مامایی ادامه داد: مهارت فرد در انجام سونوگرافی بسیار مهم است، به خصوص در مورد سونوگرافی کالردپلر که اگر پروپ سونو بیش از 17 ثانیه بر یکی از ارگان آسیب‌پذیر جنین قرار گیرد، ممکن است باعث آسیب به آن عضو شود و سوختگی پوست ایجاد کند و در بعضی از مواقع موجب مشکلات سلولی در آن ارگان می‌شود که می‌تواند عدم رشد آن ارگان را به همراه داشته باشد.

خداکرمی افزود: سونوگرافی رنگی نباید در برنامه مراقبت‌های دوران بارداری قرار گیرد و تنها در موارد بسیار ضروری باید استفاده شود و هیچ توصیه‌ای به انجام آن به مادران باردار نداریم البته بسیاری از مادران باردار خودشان متقاضی انجام سونوگرافی سه بعدی و چهاربعدی هستند چون که می‌خواهند در آلبوم عکس کودکشان عکس سونوگرافی رنگی را نگهداری کنند.

وی گفت: باید بدانیم هر چقدر زندگی داخل جنین در رحم بدون مداخله باشد و تولد ‌آن نیز بدون مداخله صورت گیرد، بچه سالمتر است و هر چقدر عوامل خارجی کمتر را مداخله کنیم جنین کمتر دچار اسیب می‌شود باید بدانیم که سونوگرافی امواج صوت است که این امواج می‌تواند به سلامتی جنین تاثیرگذار باشد.

رئیس انجمن علمی مامایی اضافه کرد: توصیه من به زنان باردار این است که هرچقدر پزشک برای زن باردار سونوگرافی بی‌دلیل تجویز کرد یا در مطب‌های خودشان اصرار به انجام سونوگرافی توسط زن باردار داشتند می‌توانند مادران از آن اجتناب کنند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)