امیدم به خداست

انواع سبزي ها و مزاج آن ها

1392/8/27 20:40
نویسنده : فرشته
1,559 بازدید
اشتراک گذاری

سبزي ها داراي ويتامين هاي گروه B هستند در سبد غذايي روزانه حتما از سبزي ها استفاده كنيد چون به خاطر داشتن فيبر زياد، موجب فعاليت حركات دودي شكل روده و تنظيم فعاليت دستگاه گوارش و سلامتي انساني مي شود.

سبزي ها

نوع مزاج

درجه

مصلح

اسفناج

سرد و تر

1

پختن با روغن بادام، روغن گاوي تازه، دارچين، فلفل

برگ چغندر

گرم و خشك

 

خردل، ابغوره، پختن با عدس، شربت بالنگ

باميه

سردو  تر

 

ادويه هاي گرم

پونه

گرم و خشك

2

آدر بلوط، رب مورد، سركه

پيازچه

گرم و خشك

 

شستن ان با اب و نمك، سركه آب انار ، كاسني

تربچه

گرم و تر

 

نمك، عسل، زيره خيسانده شده در سركه

ترخون

گرم و خشك

1

عسل، كرفس

ترشك

گرم و خشك

1-2

شربت ها، رازيانه، شكرسرخ

تره

گرم و خشك

3-2

گشنيز، كاسني تازه

تره تيزك (شاهي)

گرم و خشك

2-1

كاسني، خرفه، سركه

جعفري

گرم و خشك

2

سويق، بادرنجبويه، ترشي هاي طبيعي، كاسني

خرفه

سرد و تر

3-2

كرفس، نعناع، مصطكي

رازيانه

گرم و خشك

3-1

صندل، سكنجبين

ريباس (ريواس)

سرد و خشك

2

شربت عود، انيسون، عسل

ريحان

گرم و خشك

1-2

نيلوفر

سي سنبر (سرسم)

گرم و خشك

3

كتيرا

شاه تره

گرم و خشك

2

كاسني، هليله زرد

شبدر

گرم  و تر

 

كاسني

شنبليله

گرم و خشك

2

سكنجبين، انيسون، كاسني، برگ اسفناج، برگ خرفه

شويد (شبت)

گرم و خشك

2

آبليمو، آبغوره، ترشي هاي طبيعي، سكنجبين ساده

قارچ خوراكي

سردو  تر

2

خردل پختن با نمك و شويد، روغن كنجد و زيتون، پونه، اويشن، فلفل زنجبيل، زيره

كاسني

سرد و تر

1

شرك سخ، شربت بنفشه، سكنجبين، دارچين، هل

كاهو

سرد و تر

2

نعناع، كرفس، زيره، مصطكي، سكنجبين، هليله

كرفس

گرم و خشك

2

انيسون

اقسام كلم بستاني

گرم و خشك

1-2

سكنجبين ، پختن با گوشت حيوان، روغن بادام خردل

كنگر آبي

گرم و خشك

2

عناب

كنگر فرنگي

گرم و خشك

2-1

ادويه گرم سركه روغن زيتون

كنگر وحشي

گرم و خشك

2-1

سركه، ترشي

گزنه

گرم و خشك

3

آب ميوه هاي سرد، زعفران

گشنيز

سرد و خشك

2

سكنجبين، زرده تخم مرغ با فلفل و نمك، اب مرغ، دارچين

لوبيا سبز

سرد و تر

 

دارچين، زنجبيل، خردل، زيره ، نمك، روغن زيتون، آويشن، فلفل، طبخ با گوشت حيوان جوان

مارچوبه

گرم و خشك

1-2

عسل، سركه ، سكنجبين

مرزه

گرم و خشك

2

سركه

نعناع

گرم و خشك

2

كرفس

والك

گرم و خشك

3-2

گشنيز، كاسني تازه

يونجه

گرم و تر

1

-----

 

اسفناج:

مدر، ملين، زود هضم و دفع كننده صفرا بوده، جهت رفع التهاب و تشنگي تب هاي گرم، بيماري هاي ريه مفيد است. غرغره آب آن جهت گلو درد و اشاميدن عصاره آن با شكر براي سنگ كليه و سوزش ادرار مفيد است. مصرف زياد آن براي سردمزاجان و افراد داراي سردرد و بيماري هاي طحال مضر است. اسفناج به دليل داشتن ساليسيلات باعث دفع آهن مي شود به همين دليل خدوند متعال مقادير زيادي آهن در آن قرار داده تا مصرف كننده دچار كم خوني نشود پس بر خلاف تصور همگان موجب درمان كم خوني فقر آهن نخواهد شد.

تره تيزك:

باز كننده انسداد كبد و طحال پاك كننده بدن از رطوبت لزج تحليل برنده بادهاي بدن، مدر، مولد مني و محرك نيروي جنسي بوده و مصرف ناشتاي آن بوي بد زير بغل را رفع مي كند. در احاديث آمده خوردن ان در شب مضر بوده و موجب جذام و برص مي شود.

جعفري:

تقويت كننده معده و روده و كبد، هضم كننده غذا، باز كننده انسداد كبد و طحال، گرم كننده كليه و مثانه، چاق كننده بدن مي باشد. خوردن و بوئيدن آن جهت سرماخوردگي، دفع رطوبت و سردي مغز، سرفه خشك و ضماد آن جهت تسكين درد و ورم بواسير مفيد است.

خرفه:

برگ و ساقه آن مدر، تسكين دهنده صفرا و خون و تشنگي، حرارت  كبد و معده و رحم، تب هاي گرم و صفراوي بوده و در رفع ديابت، سردرد  گرم، عفونت ريه، استفراغ و سنگ كليه موثر است. مصرف آن در گرم مزاجان لاغر و خشك ، باعث چاق شدن آن ها خواهد شد. خوردن خرفه پخته همراه با كمي روغن و پياز جهت قطع اسهال و تقويت روده ها و خوردن ان با سركه جهت درد كليه مفيد است. تخم خرفه در همه خواص ضعيف تر از آن بوده به جز در رفع عطش كه قوي تر از برگ آن مي باشد. نگه داشتن سائيده تخم آن در دهان، در رفع آفت دهان به خصوص اطفال موثر است.

 

رازيانه:

تحليل برنده باد و اخلاط غليظ، خشك كننده رطوبت تقويت كننده معده، باز كننده انسداد مجاري سينه و كبد و طحال و كليه و مثانه و تسكين درد ان ها كه از سردي باشد، مدر، شيرافزا و بازكننده حيض مي باشد. خوردن ان با گلقندع جهت تقويت معده و رفع بلغم آن و ماليدن شيره آن بر شكم اطفال، جهت نفخ و درد شكم مفيد است. كشيدن عصاره آن در چشم براي پيشگيري از اب مرواريد و تقويت بينايي نافع است.

ريحان:

جهت انسداد عروق مغزي، تحليل ورم هاي جميع اعضائ تنگي نفس و ضعف معده مفيد مي باشد. خوردن عصاره آن با شكر جهت رفع درد سينه، تنگي نفس وسرفه و بوئيدن آن براي سردرد گرم مزاجان و مسافرين و رفع وبا مفيد مي باشد تخم آن معتدل كننده مزاج و مقاوم در برابر سموم بوده ولي مصرف كوبيده آن منع شده است.

شويد:

تحليل برنده و نضج دهنده اخلاط بازكننده انسداد، اشتها آور و مدر مي باشد. براي تنگي نفس و امراض بلغمي سينه و معده، سكسكه، ضعف معده و كبد و طحال سنگ كليه و مثانه، كوليت، درد مفاصل سرد، درد قاعدگي وبيماري هاي تناسلي مفيد است. آشاميدن آب آن با عسل جهت رفع مسموم تحريك استفراغ، اخراج اخلاط غليظ از معده مفيد است. زياد خوردن ان باعث ضعف مغز، چشم، معده، كليه ، مثانه و نيروي جنسي مي شود

قارچ:

قليل الغذا، ردي الكيموس، دير هضم مولد خون بلغمي و نفاخ است. زياد خوردن آن موجب سكته ، فلج، سنگيني زبان و تنگي نفس مي شود. آبي كه در اثر بريان كردن آن باقي مي ماند براي رفع آب مرواريد نافع است.

 

كاسني:

تسكين دهنده صفرا و خون و تشنگي بوده و بايد تازه و نشسته مصرف شود چون در اثر شستن جزئ لطيف ان از بين مي رود. براي بيماري هاي كبد و معده و طحال، باز كردن گرفتگي هاي عروق و احشاء تقويت كبد، تنقيه كليه و مجاري ادراري مفيد مي باشد. براي كبد گرم و سرد مفيد بوده و هر چه تلخ تر باشد در رفع امراض كبد مفيد تر است. اگر آن را بجوشانند تا ساقه و برگ آن پاره شده و اب رقيق از ان جدا شود بعد با نبات يا ترشي مصرف كنند در تصفيه خون بي همتا است. ضماد برگ آن با سركه جهت سردرد گرم و خشك مفيد است.

كاهو:

توليد كننده خون صالح رقيق، تسكين دهنده حرارت صفرا و خون، برطرف كننده خشكي صفرا و سودا و تشنگي باز كننده انسداد، خواب آور و ملين بوده و در سردرد و سرفه اي كه از گرمي و خشكي باشد مفيد است. خوردن آن با سركه اشتها آور مي باشد. غذاييت كاهوي پخته بيشتر از خام مي باشد. مصرف زياد ان براي سردمزاجان و نيروي جنسي مضر است.

تخم كاهو:

سرد  و خشك بوده، مخدر و خواب آور مي باشد. براي رفع روماتيسم گرم، آن را نيمكوب كرده و 24 ساعت خيس كنيد و شيره بكشيد و ميل نماييد (جوشاندن لازم ندارد) . خوردن 6 گرم تخم كاهو در روز براي قطع احتلام و كم نمودن شهوت در جواناني كه فرصت ازدواج ندارد مفيد است.

 

 كرفس:

باز كننده انسداد كبد و طحال، تحليل برنده باد و نفخ ، اشتها آور و باز كننده حيض بوده، باعث تقويت نيروي جنسي، تنقيه كليه و مثانه و خرد كردن سنگ مثانه مي شود. در بيماري هاي مفصلي و اكثر بيماري هاي سرد و بلغمي موثر است. اشاميدن آب آن جهت آسم، تنگي نفس سكسكه و سردي احشا مفيد است. آشاميدن آب آن با اب انار و شكر جهت درمان مسموميت مفيد است. مصرف زياد ان در زنان باردار باعث اسيب جنين    مي شود.

 

 گزنه:

لطيف كننده اخلاط لزج، تحليل برنده ورم هاي سخت ، مدرادرار و حيض و شيرو عرق، چاق كننده بدن و باز كننده انسداد كبد و طحال و فم رحم و تنقيه كننده ريه و معده مي باشد. آشاميدن آب پخته آن همراه با ماءالشعير براي بيماريهاي قفسه سينه مانند تنگي نفس و دفع اخلاط لزج و غليظ از ريه ها مفيد است. ضماد كوبيده برگ ان بر بيني باعث قطع خونريزي بيني مي شود.

گشنيز:

آشتها آور خواب آور تسكين دهنده صفرا و تشنگي بوده، در رفع التهاب معده و استفراغ مفيد است. آشاميدن آب آن با سركه و سماق مانع صعود بخارات معده به مغز شده و از بيماريهاي عصبي جلوگيري مي كند. مصرف زياد آن باعث فراموشي و اختلال ذهن و ضعف نيروي جنسي و كاهش خونريزي حيض مي شود. تخم آن مفرح، تقويت كننده مغز و قلب و معده و قابض مي باشد.

نعناع:

در خواص قوي تر از پونه بوده، گرم كننده مفرح، تقويت كننده قلب، رقيق كننده خون غليظ و حل كننده مواد بلغمي و سوداوي مي باشد. اشاميدن عصاره نعنا در نضج و دفع رطوبت هاي ريه و مجاري تنفسي مفيد و جوشانده آن همرا ه با پرسياوشان براي تقويت معده، از بين بردن بادهاي معده و اروغ، كوليت و دفع اقسام كرم شكم مفيد است خوردن اب ان با انار ترش بر طرف كننده سكسكه ، تهوع، استفراغ و اشتها آور مي باشد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)