امیدم به خداست

انواع صيفي جات و مزاج آن ها

1392/8/27 20:39
نویسنده : فرشته
1,107 بازدید
اشتراک گذاری

صيفي جاتي كه رنگ زرد دارند موادي بنام بتاكاروتن هستند كه در بدن انسان تبديل به ويتامين A شده و براي ديده چشم بسيار مفيدند( در صورتي كه بعد از آن ها روغن زيتون خورده شود) سيفي جاتي كه از رنگ سبز برخوردار هستند داراي موادي بنام كلروفيل و اسيد فوليك بوده و براي خون سازي مفيدند.
 
 

صيفي ها

نوع مزاج

درجه

مصلح

بادمجان

گرم و خشك

2

پختن با گوش بره، روغن گاوي تازه، سركه زيره، گلپر، انارو دانه انار

خربزه

گرم و تر

2

اب انار ترش سركه

خيار بوته اي

سرد و تر

2

نمك، رازيانه، زنيان، مويز، عسل، زيره، پوست كندن

خيار چنبر

گرم و تر

1

مصطكي انيسون

طالبي

گرم و تر

 

 انار ترش، سركه

فلفل سبز

گرم و خشك

 

صمغ عربي، صندل، گلاب

اقسام كدو

سرد و تر

2

اب عسل، ميخ، زيره، نعناع، نمك، روغن زيتون، فلفل، خردل، آب غوره

گرمك

گرم و تر

معتدل

آب انار ترش، سركه

گوجه فرنگي

سرد و تر

 

روغن زيتون

هندوانه

سرد و تر

2

پوست هنداونه، عسل ، گلنگبين

 

بادمجان:

تقويت كننده معده، مسكن دردهاي گرم، خوشبو كننده عرق و مدر مي باشد. موجب انسداد مجاري كبد و طحال، درد پهلو و لگن و توليد سودا شده و مصرف زياد آن باعث تيرگي پوست، درد چشم سوداوي و بواسير و كوليت مي شود. مصرف آن با روغن هاي ملين، ملين طبع و با سركه قابض مي باشد. براي مصرف بادمجان بايد آن را پوست كنده و خرد كنيد. سپس روي آن نمك بپاشيد و در يك كاسه اب قرا دهيد تا اب ان سياه شود. اين كار را چند بار تكرار كنيد تا ديگر آب سياه نشود.

خربزه:

مدر، ملين شيرافزا، عرق آور، محرك اشتها و دافع سودا بوده، باعث تقويت نيروي جنسي مي شود. آشاميدن جوشانده 6 گرم پوست خشك ان، جهت دفع سنگ كليه و مثانه مفيد است. ماسك خربزه جهت شفافيت پوست و رفع لك صورت مفيد است. مصرف زياد ان در گرم مزاجان باعث التهاب ملتحمه مي شود. خربره و هندوانه بايد مابين دو وعده غذاي مصرف شوند. خوردن ان ها بلافاصله بعد از غذا، باعث فساد غذا در معده شده و ناشت خوردن ان نيز مضر است.

 

 كدو سبز:

ملين، مدر ادرار و عرق تسكين دهنده تشنگي و باز كننده انسداد مي باشد . سريع به هر خلطي كه در معده غالب باشد تبديل مي شود پس بايد در مزاج هاي گرم با آبغوره و يا سركه و در مزاج هاي سرد با زيره سياه و ادويه هاي گرم مصرف شود در غيراين صورت اخلاط مضر در بدن توليد خواهد كرد. مرباي كدو براي توليد خلط صالح، دفع مواد سوداوي و تقويت اعصاب موثر است. ترشي كدو و لطيف كننده هضم كننده غذا و مسكن حرارت خون و صفرا مي باشد.

هنداونه:

مدر، تصفيه كننده خون تسكين دهنده صفرا و خون و تشنگي است. اشاميدن آن با سكنجبين جهت يرقان و مواد صفراوي سوخته و سنگ كليه مفيد مي باشد. مرباي پوست آن با عسل و شكر جهت وسواس، درد سينه، ضعف معده و تقويت هاضمه مفيداست. مصرف آن براي سرد مزاجان و كساني كه مشكل معده و طحال درند مضر است هنداونه به جهت لطافتي كه درد به سرعت تبديل به صفرا مي شود لذا مصرف زياد ان به صفراوي مزاجان توصيه نمي شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)